Аймак

Табият таануу

 5,496 Бардыгы /

А Тураббаев   атындагы  жалпы  орто  билим  берүү

мектебинин физика мугалими Бахрамжанова Минавар

Рахимбердиевна

Предмет:Табият  таануу.

Классы: 5 “А”

Окутуу  тили: кыргыз  тили.

Максаттуутил:  орус  тили.

Окутуу  методу: топтор  менен  иштөө.

Сабактынтемасы:  Масса  бардык  нерселердин  негизги мүнөздөмөсү.

Сабактын   максаты:

Когнитивдүү максатКритерийлер
1Нерсенин  массасы эмненин жардамында өлчөнүшү боюнча түшүнүк ала алышатНерсенин массасы тараза жардамында өлчөнүшүн аткара  алышат.
2Массанын  бирдиги  үчүн   эмне  кабыл алынганын биле алышатМассанын  бирдиги  учун                  1 килограмм  кабыл алынганын билишет
3Массанын  эл  аралык эталону кайда сакталышын билип айта алышатМассанын  эл  аралык эталону Франциянын  Севр  шаарындагы музейда сакталышын билишет
 Социо-маданий максат 
 Жолдоштору менен суроолор негизинде баарлаша алышат, бири бирин сыйлайт,оюн  угат, талкуу жүргүзө  алатЖолдошторун сыйлай билишет, угушат,  ой  пикирлери менен бөлүшө алышат

Лингвистикалык  максат:                                                             

 Жаңы  терминдердин,   сөздүк  конструкцияларды   максаттуу  тилде  чечмелей  билишет, сүйлөмдөрдүтүзө  алышат.

Сабактынтерминологиялыкжаналексикалык  минимуму:

Масса, весы, килограмм, эталон.

Кеп конструкциясы:                                                                                                                                               1   Масса – важнейшая характеристика всех тел.

2Единицей массы принято-  1 килограмм.

3Весы измеряют массу тел.

4Эталон- состоит из сплава двух металлов.

Ресурстар: сурөттөр, карточкалар, сүйлөөчу дубал, тараза таштары менен, пинцет,нерселер

Сабактын жүрүшү:(орг  момент)

Здравствуйте ребята!  Давайте начнем наш урок!  Как вы себя чувствуете?  Как ваше здоровье? Сейчас  какое  время года?  А вы любите  зиму?  Какой праздник  к нам приближается ?  Вам нравится  праздник  Новый  год?Ребята чтобы поднять ваше настроение скажем друг другу комплименты. «Ребята я очень рада видеть вас  на сегодняшнем уроке!» (ученики продолжают).

Үйгө  тапшырманы  кайталоо: Мини-  тест :

№1 Песок, лед , мел к  каким  телам  относится?

А: Твердые  тела.Б:      Газы.

№2 Молоко, вода,глина  к  каким  телам  относится?

А: Жидкости.Б:Газы.

№3  Кислород, водород  ,водяной  пар  к каким телам  относится?

А:Твердые тела.Б:Газы.

№4 Железо ,свеча, стакан  к  каким телам относится?

А:Твердые тела.Б:Жидкости.

Жаңы тема:

Слайд-1

Эгерде   төмөнкү  табышмактын  жандырмагын  тапсан,турмуш  тиричиликте  көп  кездешүүчү  куралдын  атын   билесин:  «Эки  бир  тууган  кыз термелишип, чындыкты  чечип  жатышты, чечип бүтөрү  менен   токтоп   калышты.»    Булэмне?   “Рычагдуу   тараза. “Рычагдуу  таразаны   пайдалануу   бардык   нерселердин  негизги     мунөздөмөсүн-массаны билүүгө   алып   келди.

Слайд-2

Ар   бир   нерсе –адам ,   стол,    Жер,   суусун   тамчысы   ж.б.массага  ээ.  Ал  нерсенин  касиетин   билгизүүчү   чондук. Массанын   бирдиги   үчүн  килограмм  (кыскача кг)  кабыл    алынган.Килограмм— бул абдан тактыкта жасалга нэталондун  (үлгүнүн) массасы  .(7сурот)    Эталон-  платина   жана иридий  деген   эки   металлдын   куймасынантурат. Килограммдын эл  аралык  эталону   Франция   мамлекетинин  Севра    шаарында   (Парижгежакын)   сакталыптурат. Массанын  эталонунун    жогорку   тактыктагы    көчүрмөсү башка  мамлекеттер   үчүн  даярдалып   берилген. Массанын  килограммдан  чоң  же  кичине  бирдиктери да колдонулат   алар төмөнкүлөр:

Тонна-т           1т=1000кг

Центнер-ц      1ц=100кг

Килограмм-кг       1кг=1000г

Грамм-г          1г=1000мг

Милиграмм-мг

Слайд-3

Нерселердин  массалары :  5-таблица.

Нерселермассасы
Колибра  (эң  кичинекей  чымчык)1700  мг
Жүзүм3 г
Пил4500 г
Эң  чоң кит150000 кг
Запорожец  автомобили740 кг
Жердин  биринчи  спутниги83,6  кг

Нерсенин  массасын  рычагдуу  таразаларда тараза таштары менен өлчөшөт.(8сурот)

Слайд-4

Таразага  тартуунун  эрежелери:

1Таразага  тартуунун  мурда анын  тең салмакта  тургандыгын  текшеруу.

2Таразага тартылуучу нерсени таразанын  сол жактагы табагына ,ал эми таштарды – оң  жактагы  табагына салуу.

3Нерсени  жана тараза таштарын табактарына кылдаттык менен жай кою.

4 Таразада көрсөтүлгөн чектен жогору массадагы  нерселерди таразага тартпоо.

5Таразанын табактарына суу болгон, кир, ысык нерселерди салбоо, табактын бетине атайын төшөө салбайт уруп порошокту сеппөө, суюктук куйбоо.

6 Майда тараза таштары менен иштөөдө атайын кыскычты(пинцет) пайдалануу.

Физминутка: (ставится приятная музыка)

Раз,  два—синева

Три , четыре—солнце в мире

Пять ,шесть—море  есть

Семь , восемь—галстук  носим

Девять  ,десять— а  теперь отдохнем и опять урок начнем!

Слайд-5

Сабакты  бышыктоо:

Терминдерди   кайталоо: масса,весы,килограмм,эталон.

Топторго тапшырма:1 Нерсенин салмагын көз менен аныктоо.Ар бир топтон бирден окуучу чакырылат . Алардын милдети болжол менен ушул нерселердин массасын көз менен аныктоо,андан кийин таразаны колдонуп жообун туралыгын текшерүү.

1 топко-алма              2 топко-конфет                  3 топко-мандарин

2. Таразага тартуунун эрежеси боюнча  өзуңөргө кызыктуу болгон кээ бир нерселердин массаларын  өз алдыңарча аныктагыла жана  өлчөөлөрдун натыйжасын 6- таблицага жазгыла.

6-таблица

НерселердинаталышыНерсенинмассасы
  
  
  

Салыштыргыла:

1 Кайсы  нерсенин  массасы эң  чоң,  кайсы   нерсенин   массасы эң   кичине?

2 Бирдей    массадагы   нерселер   бар бекен?

Закрепление:

1   Выразите данную массу в граммах:

а) 1 кг;     б )1ц;      в) 24ц;    д) 87 кг;   е) 23т;    ж) 35т7ц ;    

2 Разгадайте    зашифрованные   слова   по   теме.  Дается   слово, к  нему прибавляется  или  вычитается   одна   буква,  а  в  результате   получается заданное  понятие.( например:  Силач-ч = Сила)

Маска-к+с=

Эта+слон-с=

Кино-н+л+грамм=

Ве+сыр-р=

Итог урока :     Чего нового узнали из сегоднешнего урока?

Слайд 6

Речевые конструкции:

1——важнейшая  характеристика всех тел.

2 –  Единицей массы принято —–.

3——измеряют массу тел.

4——состоит из сплава двух металлов.

Рефлексия:

Я  узнал больше что —–

Я   удивился тому что—–

 Я  почувствовал что —–

Мне было интересно что—-

Закончился наш необычный урок. У каждого из вас на парте цветные квадратики, уходя су урока ,я попрошу вас опустить  квадратики в конвертики , которые я закрепила на доске. И тогда мне будет ясно с каким настроением от проведенного урока вы пошли на следующий урок.

Красный-очень доволен уроком;

Желтый-доволен;

Синий-не понравилось;

Домашнее задание:Прочитать тему, выучить термины, найти ответы на вопросы.

Инвидуальное задание:  С помощью весов измерьте свою массу.

Оценивание: с помощью смайликов,карточек оценивается знания учащихся. 

Автор

Байланыш дареги

Email: aymak.kg@mail.ru

Телефон: +996 (770) 81-00-32

Факс: +996 (3722) 2-32-36

Адрес: Жалал-Абад ш. Ленин к. 17